Our Story
"Norwegian Steam" er konstruert av Eivind Amble i 1979 og ble bygget for Flying Dutchman-seileren Ragnar Østensen. Båten er en One Off.
Den ble påbegynt i Grimstad i 1980, med sikte på å delta i Half Ton Cup i Sandhamn samme år, men rakk ikke å bli ferdig. Båten ble først ferdigstilt i 1982 iflg. Morten Jensen i Seilmagasinet.Norwegian Steam er søsterbåten og forløperen til Fram 8.
Fra Seilmagasinet, Morten Jensen:
I Seilas & Båtlivs septembernummer i 1982 lød overskriften «En eventyrlig halvtonn-interesse».
Norge fikk stille med ti båter i VM, og at det ville bli konkurranse om plassene var hevet over enhver tvil. Uttagningen til mesterskapet ble anslått til å kunne telle et sted mellom 20 og 30 norske båter. Noe slikt hadde aldri tidligere hendt i norsk havkappseiling.
Båten skulle deltatt i Half Ton Cup i Sandhamn i 1980, men rakk ikke å bli ferdig.
Opprinnelig var planen å støpe halvtonnere i formene fra «Norwegian Steam» hos Olaf Robert på Storsand, men interessen var laber så båten ble allerede høsten 1982 annonsert for salg. Østensen hadde innsett at han ikke hadde tid til å seile båten.
Merkelig nok ble ikke båten solgt til potensielle VM-seilere, men familien With fattet interesse for støpeformen som var blitt lagd av «Norwegian Steam».
Formen ble saget i to og forkortet 20 cm og ble til «Saa Vidt», men det er en annen historie….
For å gjøre en lang historie kort:
«Norwegian Steam» har hatt flere eiere siden 1982 og endte til sist opp i Sverige med norsk eier før den ble gjenfunnet stående på et industriområde i Lysekil i 2022 av Gunnar Tørnqvist.
Båten eies av Petter Faye Lund, Ole Petter Skarstad og Gunnar Tørnqvist, alle fra Fredrikstad Seilforening.
Vi sees på Hankø!
Skipper
Our Team
Andreas Evensen
Per Jørgen Foss